Na dráte Mariana Kollárová/ škôlkarsky špeciál

sobota, septembra 02, 2017

O tom, čo obnáša mať vlastnú škôlku by vedela porozprávať aj Barby, ktorá po vysokej škole mala svoje mini opatrovateľské centrum. Je to krásna, no veľmi náročná práca. Mariana Kollárová je prototypom ženy, pri ktorej si poviete, že sa pre túto profesiu narodila. Vyžaruje z nej pokoj, rovnováha a neskutočná empatia. Aj preto ju tak deti majú rady. Jedným z nich je aj Teo, ktorý škôlku U Dúhočky , v Dunajskej lužnej navštevuje. 

      A aká je Mariana? Vyložte si nohy na stôl, urobte si kakao a pokecajte si spolu s nami.




Mariana máš škôlku, ktorá sa nachádza priamo u vás doma. Už pred kúpou domu ste zohľadňovali priestory práve na túto činnosť?
- Áno, bolo pre nás dôležité aj popri pracovnej angažovanosti byť ako rodina čo najviac spolu. Aj z tohto dôvodu sme hľadali priestor, v ktorom by sa dalo čo najprijateľnejšie skĺbiť súkromné bývanie a prevádzkovanie škôlky. Do oka nám padol práve tento priestranný, poschodový dom s veľkým dvorom a optimálne umiestnenou terasou. Keďže sme ho kupovali ako holodom, mohli sme si ho do finálnej podoby upraviť podľa vlastných predstáv.

Mať doma každý deň detský smiech, plač a krik, musí byť miestami veľmi vyčerpávajúce. Tešíš sa už v pondelok na piatok? (smiech)
- U nás doma je denne naozaj poriadne živo, niekedy až extrémne veselo a hlučne, ale v pondelok je to ešte v norme a ja som väčšinou plná energie a elánu po víkende. Piatok má však všeobecne svoje čaro a aj ja niekedy prepadám pocitu radosti, že sa nezadržateľne blíži. (smiech)


Škôlkou žije celá tvoja rodina. Pomáha manžel a keď je potrebné tak Ťa staršia dcéra zaskakuje. Baví to aj ich, alebo to robia len z lásky k tebe?
- V mojej rodine to funguje tak, že každý ide vlastnou cestou a plní si svoje sny, no v istom bode sa naše cesty stretávajú a dochádza k vzájomnému zdieľaniu, pomoci, spolupatričnosti. Škôlka je môj sen, na ktorého realizáciu som sa pripravovala niekoľko rokov a moja rodina v tom ide so mnou z lásky a úcty ku mne a ja som im za takýto prejav lásky a spolupatričnosti nesmierne vďačná. Pravdou tiež je, že manžel aj staršia dcéra to s deťmi veľmi dobre vedia a svojim spôsobom ich to naozaj baví. Pokiaľ to nie je nadlho, samozrejme. (smiech ) Obidvaja sú akoby mojimi pravými rukami a ja sa môžem na nich vo všetkom spoľahnúť a to je pre mňa nenahraditeľný pocit..

Počas dňa v škôlke veľa tvoríte. Si kreatívna, šikovná duša. Odkiaľ čerpáš inšpiráciu?
- Príroda a svet naokolo sú pre mňa nevyčerpateľným zdrojom inšpirácie a nápadov. Námety na tvorenie nachádzam aj v bežných jednoduchých veciach a pomocou dobre rozvinutej predstavivosti a fantázie, ktoré u mňa pracujú na plné obrátky, pretavujem pozorovanie a detailné vnímanie okolia do tvorivého procesu. V škôlke sa snažím inšpirovať podnetmi, ktoré dostávam od detí. Deti majú neuveriteľne zaujímavé túžby, želania, predstavy a návrhy, ktoré prostredníctvom spoločného tvorenia dostávame do konkrétnej podoby. Výsledným efektom procesu tvorenia je akési vnútorné naplnenie, spokojnosť, pocit radosti a uvedomenie si vlastného potenciálu a o to vlastne ide.

Nájdi Teuška :-)
Deti vo vašej škôlke sú vedené montessori pedagogikou. Prečo?
- Mária Montessori ma odjakživa zaujímala ako osobnosť i ako pedagóg a uvedomila som si, že mám s ňou v oblasti pôsobenia na deti veľa spoločného. Hoci sa jej životný príbeh na tejto zemi odvíjal pred 147 rokmi, jej podhľad na dieťa ako individuálnu osobnosť a výchovné odporúčania pre rodičov a  vychovávateľov detí sú nadčasové a aktuálne aj v dnešnej dobe. Po narodení mojej druhej dcérky som absolvovala niekoľko „montessori kurzov“ a našla som sa v nich ako mama i ako pedagóg. Nadobudnuté „montessori myslenie“ mi umožnilo hlbšie pochopiť vnútorný svet dieťaťa a jeho potreby. Spoznala som benefity montessori edukačného materiálu a naplno si užívam každú chvíľu, kedy mám možnosť pozorovať deti ako zaujato a sústredene s týmto materiálom pracujú a to ma vnútorne napĺňa.

Tvojím oddychom je vyrábanie domácej kozmetiky. Ako si sa k tomu dostala?
- Výroba mydla mi doslova učarovala. Baví ma celý proces výroby: výber farieb, vôní, kombinovanie materiálov a neskutočne sa pri tom môžem tvorivo vyblázniť. Začalo to pritom celkom jednoducho. Kúpila som si raz domáce mydielko a keď som zistila aké má super účinky na moju pokožku, začala som hľadať možnosti, ako by som si mohla podobné mydielka vyrábať sama. Prvé úspechy v rámci rodiny ma motivovali k ďalšiemu a ďalšiemu tvoreniu a dnes mám svoj mydlový miniateliér. ( smiech )

Mydlá sú vážne zázračné. Pár z nich máme doma aj my a sú skutočne účinné. Aj my budeme také krásne ako ty, v tvojom veku, keď ich budeme dlhodobo používať?  
- (smiech) V prvom rade ďakujem za kompliment a neskutočne ma teší, že vám moje mydlá robia radosť. A pokiaľ máte pocit, že sú zázračné a pomôžu vám zachovať si nadlho pocit mladosti, tak mi neostáva nič iné, len súhlasiť a práve v tejto chvíli ma to silne motivuje k výrobe nového mydla. Ďakujem.


Relaxuješ aj inak? Stíhaš domácnosť Máte doma pekne rozdelené úlohy?
- Veľkým relaxom je pre mňa práca v záhrade. Nakoľko v záhrade pre mňa neplynie čas, dokážem sa v nej zabudnúť aj na niekoľko hodín. V zajatí zelene, rozkvitnutých rastlín a voňavých bylín si neskutočne prečistím hlavu a dokonale zharmonizujem psychiku. A navyše mám tam opäť obrovský priestor na tvorenie. ( smiech )
Čo sa týka domácnosti, úlohy máme pekne rozdelené, veď inak si to ani neviem predstaviť. Povinnosti idú ruka v ruke s voľným časom.

Nehovoria ti doma niekedy, " No jasne ozvala sa učiteľka?" 
- Ale áno, učiteľovanie a organizovanie sa u mňa prejavuje aj v bežnom živote, ale nenarúša to priveľmi naše rodinné vzťahy. Akosi sme si na to všetci zvykli. A pokiaľ to preháňam, moje dcéry ma na to hneď upozornia: “Ale mami, už nie si v škôlke.“ (smiech)


Ako ste prázdninovali s rodinou? Nechýbali vám už škôlkarske deti?
- Prázdniny a hlavne leto, ktoré mimochodom milujem, sme si tento rok naplno užili. Nechýbalo more a slnko, hory, historické pamiatky, ale i leňošenie, nejaké tvorenie a záhrada. Ako vždy, uletelo to raz – dva a na dvere už klope nový školský rok. Pomaly sa prelaďujem na „škôlkový „ režim a v hlave mi už prúdia nové nápady, ktoré budem  s deťmi realizovať. Som pozitívne naladená a teším sa na deti a na všetko, čo budeme počas školského roka spolu robiť, skrátka ma to baví.

Zajtra tu máme začiatok nového školského roka. Mnohé deti pôjdu do škôlky prvýkrát. Každé to prežíva a vníma inak. Veď každé je iné a jedinečné. Čo deťom najviac pomôže aby sa v škôlke rýchlejšie adaptovali?
- Pre dieťa je veľmi dôležité, aby aspoň približne vedelo, do čoho ide. Jeho príprava na vstup do škôlky by mala prebehnúť už v rodine niekoľko týždňov pred nástupom: spoločné rozhovory o škôlke, príbehy s pozitívnym naladením. Ideálne je, keď dieťatko s rodičmi svoju budúcu škôlku niekoľkokrát navštívi a chvíľu tam pobudne, aby ľudia a prostredie, ktoré sa na pár rokov stane takpovediac jeho druhým domovom, neboli pre neho úplne neznáme. Prvé dni v škôlke bez rodičov, môžu byť pre niektoré deti veľmi náročné a je preto dôležité prejaviť voči deťom empatiu, trpezlivo a s láskou prečkať obdobie, kým dieťa celú situáciu pochopí a prijme ju ako súčasť svojho života.


Niekedy, teda skôr asi veľakrát, to my, maminy prežívame horšie ako deti. Končí sa pre nás to prekrásne obdobie, keď boli s nami deti doma. Nosili sme ich pod srdcom 9 mesiacov, potom sa o nich starali a teraz ich musíme pustiť "do sveta." Aj my dve sme si to potajomky odslzili. Pre každú rodinu je to veľká zmena. Každý vie aké ma škôlka benefity, no emócie neoklameme. Máš nejakú radu pre mamky, ktoré budú odprevádzať svoje ratolesti do škôlky prvýkrát?
- Emócie patria k životu a je v poriadku, keď maminky pri tejto veľkej zmene v živote svojho dieťatka i  celej rodiny vytratia nejednu slzičku. Drahé maminky, dôverujte svojmu dieťatku i sebe, že spoločnými silami novú situáciu hravo zvládnete. Dávajte dieťaťu najavo svoju spolupatričnosť, uznanie a nadšenie z toho, ako všetko statočne zvláda a rozprávajte sa spolu o tom. Prejavujte mu lásku a obdiv a doprajte mu dostatok času na to, aby mohlo vlastným tempom nové skúsenosti spracovať, veď niet sa kde ponáhľať.

A škôlkarom? Čo by si zapriala im, do ďalšieho škôlkárskeho roka?
- Milí škôlkari, želám vám do nového školského roka veľa radosti a každý deň úsmev na tvári. Veľa super kamarátov, s ktorými bude pri hre zábava, veľa nezabudnuteľných zážitkov, na ktoré budete spomínať, keď budete veľkáči. Mnoho možností na to, aby ste robili čo vás baví, tvorili prekrásne dielka a učili sa nové veci. Želám vám chutné obedíky, ktoré raz-dva zmiznú z taniera a láskavé pani učiteľky, ktoré vás budú pri všetkom trpezlivo sprevádzať.




Pre každú maminu je dôležité, aby sa ich dieťa v škôlke cítilo dobre. Aby sa do nej tešilo a bolo v nej šťastné. Je krásne vidieť, ako niekoho baví to čo robí a ako sú deti v jeho prítomnosti spokojné. Z Mariany to priam sála. Miluje svoju rodinu, svoje škôlkárske deti a je presvedčená o tom, že s optimizmom a s úsmevom na perách, je život krajší.



Ďakujeme a hor sa do nového školského roka :-)








You Might Also Like

0 komentárov

Populárne príspevky

Kolekcia ĽÚBIM ŤA

ZOBERPREČ

ZOBERPREČ